Thursday 1 September 2016

Catatan Jelajah Bumi Jawa Tengah (Jogjakarta-Magelang-Dieng) Day 3

Hari ke 3 Trip Bumi Jawa Tengah- Menawan Puncak Gunung Merapi

Tidur yang nyenyak di Gunung Merapi semalaman walaupun agak sejuk, tapi aku rasa segar dan bertenaga walaupun hanya tidur beberapa jam. Sepatutnya kami bangun awal sebelum jam 5 untuk tiba di puncak sebelum Sunrise. Tapi kerana terlalu lena tidur, kami cuma dapat menyaksikan sunrise dari situ sahaja. Tapi alhamdulillah, pemandangan yang disajikan tidak kurang hebatnya! Aku orang pertama yang bangun, aku tengok yang lain sedap gila tidur... Guide dua orang tu pulak(Naim dan Maat) menggigil tidur di luar khemah, kesian.

Aku laju keluar khemah terus tengok langit, dah cerah. Fajar dah kelihatan dihujung langit. Tapi matahari belum terbit, maknanya aku belum terlambat.

Aku cari tempat lepak paling best untuk tengok sunrise pagi tu, mana tau kan boleh dapat golden sunrise. Aku jumpa batu besar, aku pun panjat. Perlahan2 aku tengok fajar merah meninggi dan matahari mula menampakkan kepala botaknya. Hehe...indahnya susah nak digambarkan dengan kata-kata. Lihat sendiri gambar di bawah....

Matahari malu-malu..
Time ni aku sendiri lagi, aku dengar bunyi dari kemah dan aku perhatikan Lan dah terjaga, "Aku jerit OII Lan cepat tengok ni, rugi tak tengok!"
Suara aku pagi tu memecahkan langit, hehe over lak semua terjaga maka bermulalah sesi fotografi kami.
Muka baru bangun si Rastafari ni
Golden Sunrise! YEAHHH!
Kameha meha!!!!
Muka mintak kaki menahan silaunya mentari pagi.
Aku di atas awan, di balik langitMu

Selesai menikmati hangatnya(hangatlah sangat) mentari pagi, kami kemas barang masukkan ke dalam kemah dan melanjutkan pendakian ke pasar bubra(pos terakhir sebelum puncak).

Jalan pendakian ke puncak amatlah mencabar, menguji stamina dan kudrat. Bayangkan nak melangkah memang kaki 90° untuk naik, satu langkah tu memang perah tenaga gila. Dapat lah 1 langkah, aku kuatkan langkah demi langkah pastu tersilap step. Terpijak pasir batu yang halus, termundur aku dalam 10 langkah ke bawah. Sakitnya hati. Hahahaha! Nasib baik dapat cengkam, kalau tak terus ke bawah sana aku mula semula 😂

Namun jiwa kami kental untuk tidak mengalah. Dorang laju je naik, aku relex2 je borak2 dengan member gelak2 tak mau push diri sangat sebab trail memang steep. Silap langkah jatuhlah berguling-guling. Ada kes orang jatuh patah-patah tangan n rusuk. Memang seram lah kalau bayangkan jatuh situ.

Langkah demi langkah ku kuatkan...sampai jugak di puncak! Gembira tak terkata oi...aku berjaya tawan puncak pertama ku. Jom layan gambar....

Belakang tu kawah Gunung Merapi, jatuh ke sana maka kau akan tinggal kenangan di dunia ini.
Cuaca yang baik menyambutku.

Tengoklah macam mana curamnya trail ke puncak.

Kami semua 😊

Gambar yang aku rakamkan di sini tak banyak sebab handphone aku dah lowbat. Proses menuruni Merapi sangat seronok, kami meluncur laju ke bawah(tapi kena hati2 takut terguling). Kami meluncur dan menjerit kegembiraan macam budak2 hahaha..great moment! Kami kembali ke kemah kemudian breakfast lalu turun.

Untuk turun tu kami lalu jalan lain shorcut terus sampai ke pos 1(ada 3 pos). Turun tu memang menguji lutut dan betis wooo..berkat kesabaran, tiba juga di basecamp. Kami makan tengahari di sana dan melanjutkan perjalanan ke Dieng.

Perjalanan ke Dieng Wonosobo.

Setelah gurau senda dan masa berkualiti yang kami kongsikan bersama, grup kami menjadi lebih akrab. Macam dah kenal lama kot, guide dah xmacam guide...haha..semua kawan2 ja sekarang. Dalam kereta masing2 layan karoke sama2 lagu2 yang main kat radio.

Inilah Dieng, view ni aku ambil ketika turun dari Gunung Prau yang akan aku ceritakan nanti.
Dieng Wonosobo ataupun Dieng Pletau adalah daerah perkampungan tinggi. Suhu di sini memang dingin, Dieng ni bagi aku daerah yang sangat istimewa. Digelar "Negeri tersembunyi" kerana dikelilingi hutan dan juga "Negeri atas awan" kerana memang atas sejuk dan tinggi. Hmm...Aku pasti kembali je sana.

Perjalanan agak lama, kebas jugaklah bontot duduk dalam kereta. Singgah makan beberapa kali, kami tiba di Dieng lebih kurang jam 9 malam.

Sampai ja homestay, kami yg kedinginan ni membersihkan diri mandi dengan air panas(nasib baik ada air panas). Sejuk gila menggigil woo. Homestay kami tu terletak di pintu masuk Gunung Prau so nanti nak daki Prau memang dari situ je la. Tapi belum lagi, kami ada 2 malam 1 hari untuk merehatkan diri yang baru selesai bertarung dengan Merapi.

Malam tu santai, kami berborak minum kopi bercerita tentang pengalaman masing-masing lalu tidur setelah seharian kepenatan.